piatok 11. novembra 2011

Suzanne Collins - Hry o život #1


zdroj: bux.sk
Autor: Suzanne Collins
Názov: Hry o život
Originálny názov: The Hunger Games
Séria: Hry o život (The Hunger Games)
Diel: prvý
Žáner: dystópia, akčný, dobrodružný

V ruinách miesta kedysi známeho ako Severná Amerika teraz leží národ Panemu, žiarivé Sídlo obkolesené dvanástimi priľahlými obvodmi. Sídlo je tvrdé a kruté a drží obvody na uzde, nútiac ich poslať jedného chlapca a jedno dievča medzi dvanástym a osemnástym rokom, aby sa zúčastnili každoročných Hier o život, v bitke na život a na smrť naživo v televízii.
Šestnásťročná Katniss Everdeen, ktorá žije sama s matkou a mladšou sestrou, to považuje za rozsudok smrti, keď sa prihlási ako dobrovoľník na miesto jej sestry v Hrách. Ale Katniss už čelila smrti – a prežitie je pre ňu druhou prirodzenosťou. Stane sa súťažiacou, bez toho, že by to tak pôvodne zamýšľala. Ale ak má vyhrať, bude musieť začať robiť rozhodnutia tak, že prežitie bude pred ľudskosťou a život pred láskou. (Voľný preklad anotácie z Goodreads)
Vydavateľstvo: Ikar
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2009
Dátum čítania: 5.11.2011 – 8.11.2011

Prvé dojmy: Prečo nemám pri sebe druhý diel?

zdroj: weheartit.com
Panem je strašné miesto, hlavne ak žijete mimo sídla v niektorom z chudobnejších obvodov. Katniss žije v jednom z najchudobnejších – v Dvanástom obvode, ktorý má na starosti baníctvo. Jej otca, baníka, zabilo jedno z banských nešťastí, ktoré sa stávajú častejšie ako by mali. Po tom, čo jej matka upadne do letargie je nútená postarať sa o rodinu ona. Musí chodiť do lesa ilegálne loviť a zbierať bobule a bylinky. Väčšinu z toho čo prinesie, predá na čiernom trhu, aby mohla nakúpiť chlieb alebo to čo si nemôže zaobstarať sama. Už štvrtý rok sa účastní žrebovania do Hier o život a modlí sa, aby ju nevybrali. Jej prosby sú vyslyšané, no nie ako by chcela. Vyžrebujú jej sestru. Katniss sa obetuje a nastúpi do Hier miesto nej.

Hry o život sú krutá zábava obyvateľov Sídla, aby pripomenuli obyvateľom obvodov svoju nadvládu a že ich môžu v momente pripraviť o všetko. Ako také Hry vlastne vyzerajú? Vezmú všetkých 24 súťažiacich a naraz ich vypustia do Arény, ktorá každý rok vyzerá inak a skrýva iné nástrahy a ktorý súťažiaci zostane nažive posledný, vyhráva a dostane dom a peniaze a kopec iných výhod.

zdroj: weheartit.com
Neviem ako je možné, že som sa k tejto sérii dostala až teraz, ale som rada, že som sa k nej a všetko hovorí fakt, že keď som sa blížila ku koncu knihy, tak som bola nútená zostať čítať do pol druhej ráno, aj napriek tomu, že som bola nesmierne unavená, lebo som potrebovala vedieť ako to skončí inak by som nezaspala.
Je to veľmi dobre napísané, prežívala som každú chvíľu spoločne s Katniss, lebo na ňu je príbeh sústredený. Postavy sú premyslené a komplikované, tak ako v realite. Nie sú to len povrchné bábky, ktoré sa správajú tak, aby príbeh postupoval podľa autorkiných predstáv. 

zdroj: weheartit.com
Katniss je skvelá lovkyňa, ale to, že trávi väčšinu času v lese sa prejaví na tom, ako komunikuje s okolím. Zvykla si byť sama sebou a veľmi ťažko sa pretvaruje. Je to hrdinka, o ktorej vás baví čítať, držíte jej palce, aby vyhrala, prežívate s ňou úplne všetko či dobré, či zlé. A ani jedného nie je málo.
Ďalej tam je Peeta. Peeta bol opakom Katniss. Nebol veľmi zručný lovec, ale za to vedel ako m jednať s ľuďmi, ako sa má správať. Chalan, o ktorom si až do konca nebude úplne istí, čo má za lubom, a aké sú jeho pohnútky. To ho robilo výnimočnou postavou. No aj napriek tej neistote som si ho obľúbila a dúfala som...

Štýl písania sa mi veľmi páčil, autorka dej pekne vygradovala a prinútila ma čítať až do konca so zatajeným dychom. Páčil sa mi aj slovenský preklad. Nikde som si nevšimla nezrovnalosti či chyby alebo do očí bijúce nezmysly, ktoré sa občas pri preklade pritrafia a odolajú aj editorom.

Ak ste ešte túto knihu a sériu nečítali, odporúčam a hlavne tým, ktorí sa vyžívajú vo fantasy, dystopickej (resp. po-apokalyptickej) či dobrodružnej a akčnej literatúre. Ja už sa neviem dočkať druhého dielu.


Preto dávam knihe 5 lienok.

Hry o život si môžete zakúpiť aj na gorila.sk

P.S. V marci by sa malo predstaviť aj filmové spracovanie, takže odporúčam dovtedy prečítať ;)

Princezná

6 komentárov:

  1. Hunger Games <3 <3 <3 K tvé recenzi snad ani není co dodat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďalší človek, čo to zbožňuje :) Škoda, že to na Slovensku nikto nepozná, mali by sme nejako rozšíriť verejné povedomie, lebo to je hriech neprečítať! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. súhlasím :) a preto som napísala recenziu, aj keď to vyšlo už pred dvoma rokmi :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. nj, ja som to tiež ešte nečítala, ale už sa chystám ....

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Luc rozhodne to nenechávaj čakať ;) dokonca by som povedala, že si to prečítaj do marca než vyjde film, lebo ten by ti to mohol pokaziť... tak ako to vedia len filmy...

    OdpovedaťOdstrániť