sobota 5. novembra 2011

Guy Gavriel Kay - Letný strom


Autor: Guy Gavriel Kay
Český názov: Letní strom
Originálny názov: The Summer Tree
Séria: Fionavarská tapiséria
Diel: prvý
Žáner: fantasy, dobrodružný
Keď 5 študentov dostane jedinečnú ponuku stráviť večer so záhadným Lorenom, nezaváhajú a chopia sa príležitosti. Dokonca sa nechajú presvedčiť. aby sa zúčastnili osláv 50-teho výročia vlády velekráľa v inom svete - Fionavare, prvom svete. No netušia, že v skutočnosti sú ich osudy pevne votkané do Fionavarskej tapisérie.

Vydavateľstvo: Argo, Triton
Jazyk: český
Rok vydania: 2009

Dátum čítania: október 2011

Prvé dojmy: zmiešané pocity

Do tejto knihy som sa veľmi dlho začítavala. Veľa krát som sa musela nútiť, aby som čítala ďalej. Nedá sa povedať, že by bol úvod zdĺhavý alebo opisný. Príbeh sa od začiatku vyvíja dynamicky bez zbytočných no niekedy aj chýbajúcich opisov. Autor hneď od prvej kapitoly začne chrliť neznáme mená a názvy ľudí, bohov, miest a máloktoré sú vysvetlené. Síce sa na začiatku nachádza stručný prehľad, ale mne osobne sa nechce každú chvíľu listovať, by som zistila, kto sa skrýva pod daným menom. Miesta v zozname nie sú zahrnuté, nachádzajú sa len na mape, ni bez podrobností sa v nej človek aj tak veľmi nevyzná. Preto sa mi to zo začiatku tak zle čítalo. Príliš veľa neznámych mien a názvov príliš dlho bez lepšieho a bližšieho predstavenia, takže som sa v tom veľmi rýchlo začala strácať a nemala som prehľad o tom čo, kto a kde.

No keď som sa nad to povzniesla a začala sa venovať samotnému príbehu, dúfajúc, že čo, kto a kde sa snáď dozviem neskôr, musela som uznať, že autorov rozprávačský štýl je veľmi umný. Aj napriek tomu, že rozvíja osud každého z pätice zvlášť, zasadil všetkých do jednej časovej osi prepojením významných udalostí, takže som sa nestrácala v časovej následnosti.

Páčilo sa mi, že postupne odhaľoval minulé udalosti, ktoré boli spojené s postavami a príbehom. Vždy len jemne načrtol, navnadil čitateľa, ale celok odhalil až v správnom čase. Preto som vlastne vydržala čítať až do konca, lebo som chcela vedieť kto je Rachel a ako zapadá do príbehu.

Z knihy cítiť tolkienovský vplyv hlavne čo sa týka nádhernej prírody, do ktorej je Fionavara vsadená. Nechýbajú ani nečakané zvraty či odhalenia. Postavy sú premyslené, komplikované a s minulosťou (na čo nie všetci autori myslia). Pán Kay naozaj ako "Tkáč" majstrovsky votkal nitky osudov a udalostí do výnimočného príbehu, ktorý zďaleka nekončí.
Druhým mínusom boli prirovnania, ktoré sa snažili byť také kvetnaté v rámci efektu tajomnosti až boli pritiahnuté za vlasy. Neviem či to je chyba originálu alebo českého prekladu. Uvediem príklad, nad ktorým som sa naozaj musela pozastaviť: "Hlas paní se prohloubil, zněl jako utkaný z krbového kouře a šera jeskyní." Neviem ako ostatní, ale ja si skutočne neviem predstaviť, ako to zneje.

Zhrnutie: Neľutujem, že som vydržala do konca a dúfam, že sa mi do rúk čoskoro dostane aj druhý diel, lebo som zvedavá ako to bude pokračovať ďalej, lebo prvá kniha (samozrejme) skončila na prahu epickej vojny. 

3 lienky

Letný strom si môžete zakúpiť aj na gorila.sk

Obrázok obálky je zo stránky vydavateľstva Argo, ostatné zo stránky weheartit.com


2 komentáre: