pondelok 12. decembra 2011

L.J.Smith - Zvláštna sila

zdroj: fragment.sk

Autor: L.J. Smith
Názov: Zvláštna sila
Originálny názov: Strange Power
Séria: Temné vízie (Dark Visions)
Diel: prvý
Žáner: paranormál, mágia, YA

Študentku strednej školy Kaitlyn pre jej nezvyčajné oči a jasnovidecké schopnosti považujú za čarodejnicu. Keďže ľudia sa jej boja, nemá nijakých priateľov. A tak prijme pozvanie do Zetesovho inštitútu, aby začala nový život a študovala s rovesníkmi s podobným neobvyklým nadaním. Kaitlyn tu spozná dvoch príťažlivých spolužiakov – sympatického Roba, ktorý svojou liečivou silou rozdáva len dobro, a tajomného a nebezpečného Gabriela s telepatickými schopnosťami. Študenti postupne odhaľujú, prečo ich do inštitútu priviedli. A Kaitlyn sa musí rozhodnúť, komu veriť... a koho milovať.
(Oficiálna anotácia zo stránky fragment.sk)

Vydavateľstvo: Fragment
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2011
Dátum čítania: 5.12 – 6.12.2011

Prvé dojmy: som zvedavá ako to bude pokračovať...

Celkové dojmy
Po tom, čo som prečítala štyri diely Upírskych denníkov od L.J. Smith, povedala som, že už od nej nechcem nič čítať. (Recenziu na všetky štyri diely naraz si môžete prečítať tu). No potom ako som čítala mnohé pochvalné recenzie na túto knihu, tak som sa rozhodla svoje slovo porušiť a dať autorke ešte jednu šancu. A neľutovala som. Síce to nie je majstrovské dielo, ktoré by sa malo nejako zapísať do dejín, ale je to čitateľné, napínavé a lepšie ako Denníky.

Preklad a štýl písania
Som prekladom som nemala problém a aj štýl písania autorky nebol zlý. Dokonca som prišla na to, kde spravila chybu pri denníkoch. V ľúbostnom trojuholníku a celkovo popise lásky. To jej naozaj nejde. Akcia, popisy postáv to áno, ale láska nie. Vzhľadom na to, že denníky boli takmer výhradne len o tom, tak boli zlé. Tu sa prvý diel sústredil na Kaitlyn, jej moc a jej nových priateľov v Zetesovom inštitúte. A to čo ich tam čaká. Áno autorka zabŕdne aj do lásky a s ňou priamo spadne do ľúbostného trojuholníka (príde mi, že inú milostnú zápletku asi ani nepozná) a tie časti knihy nie sú dobré. Nepáči sa mi ako to opisuje a čo s tými postavami robí.

Postavy
Hlavnou postavou je Kaitlyn. Je to zaujímavá osoba. Cíti sa byť prekliata, lebo má dar. Dar, ktorého sa všetci desia a ona ho nevie ovládať. A preto, keď jej ponúknu miesto v Zetesovom inštitúte, ktoré jej chce s darom pomôcť a ešte za to aj dostane štedré štipendium, neváha a miesto prijíma. Kaitlyn sa mi celkom páčila ako postava. Bola to taká typická tínedžerka s netypickým darom. Hlavne jej dar sa mi páčil. Bolo fajn, že ho nevedela presne ovládať, že hneď nevedela, čo to znamená. Nechalo to pekne miesto na vývoj príbehu. A dynamiku.

Rob. Ten dobrák. Ten, do ktorého sa dievča zamiluje, lebo je pekný a ani o tom nevie. Nevie čo jeho prítomnosť robí s dievčatami. O Robovi neviem čo si mám myslieť. Podľa mňa to nie je príliš dobre vymyslená postava. Jeho povaha a nevinnosť je neprirodzená. Divná. Nepáči sa mi.

Gabriel. Ten zloduch, ktorý nie je taký, akým sa zdá. Plný tajomstiev, ktoré odmieta odhaliť. Dievčatá mu podľahnú ani nevedia ako.  Toto je lepšia postava. Síce je trochu klišé, ale pravdepodobnejšie ako Rob. A ja by som si vybrala jeho. Asi aj napriek jeho minulosti. (A lebo viem, že je to kniha, kde sa všetko zlé na dobré obráti)
Zvyšný dvaja priatelia neboli až takí zaujímaví. V niečom veľmi nevynikali, ak nerátame ich schopnosti.

A nakoniec...
Ak vás Upírske denníky odstrašili, Temných vízii sa zatiaľ nemusíte báť. Prvý diel je naozaj vydarený. Ja by som ho prečítala za štyri hodiny, keby som mala toľko času v jednom kuse. Nie je to veľké a ľahko napísané. Napínavé a sú tam zvraty, ktoré som nečakala. Dajte tomu šancu, neoľutujete.
Ja už len dodám, že som zvedavá či autorka vytrvala v tom dobrom nábehu, ktorým začala a ešte príbeh vygradovala alebo spadla do klišé, ktoré nám už predviedla v denníkoch.  Budem dúfať v prvú možnosť, lebo ak ma ešte raz sklame, tak ma už asi nikto nepresvedčí o tom, že autorka vie písať.

 A preto dávam knihe 4 lienky.




Zvláštnu silu si môžete zakúpiť aj na gorila.sk

(Pozn. obrázky som čerpala zo stránky weheartit.com)




Princezná

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára